Yleisradion kuluista säästämisen kohteita

04.03.2025

Vaihtoehtoinen säästöohjelma Yleisradion ylläpitokustannusten kattamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi

Yleisradio (Yle) on merkittävä osa suomalaista yhteiskuntaa, joka tarjoaa laadukasta journalismia, viihdettä ja kulttuuria. Kuitenkin sen ylläpitokustannukset ovat kasvaneet, ja on tarpeen tehostaa sen toimintaa sekä löytää säästöjä ilman, että laatu kärsii. Alla on yksityiskohtainen säästöohjelma, joka kattaa viiden vuoden ajanjakson ja sisältää konkreettisia toimenpiteitä. Lisäksi vertailen markkinointitulopohjaisten televisiotoimijoiden hyödyntämistä uudistuksessa sekä Yleisradion monopoliaseman poistamista.

---

Säästökohteet ja tehostamistoimet

1. Henkilöstökustannusten optimointi

Yleisradion henkilöstökustannukset muodostavat merkittävän osan sen budjetista. Säästöjä voidaan saavuttaa vähentämällä hallinnollisten tehtävien määrää ja keskittymällä enemmän sisällöntuotantoon. Esimerkiksi:

- Vuosittaiset säästöt: 10 miljoonaa euroa

- Viiden vuoden säästöt: 50 miljoonaa euroa

Tämä saavutetaan luonnollisen poistuman kautta (eläkkeelle siirtyminen) ja uudelleenjärjestelyillä ilman irtisanomisia.

2. Toimitilojen rationalisointi

Yleisradiolla on useita toimitiloja eri puolilla Suomea. Säästöjä voidaan saavuttaa vähentämällä tilojen määrää ja siirtymällä etätyöskentelyyn sekä jakamalla tiloja muiden julkisten toimijoiden kanssa.

- Vuosittaiset säästöt: 5 miljoonaa euroa

- Viiden vuoden säästöt: 25 miljoonaa euroa

3. Teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio

Investoimalla moderniin teknologiaan voidaan tehostaa sisällöntuotantoa ja vähentää manuaalista työtä. Esimerkiksi automaattiset tekstitysjärjestelmät ja tekoälyavusteinen sisällönmuokkaus voivat vähentää kustannuksia.

- Vuosittaiset säästöt: 3 miljoonaa euroa

- Viiden vuoden säästöt: 15 miljoonaa euroa

4. Sisällön tuotannon tehostaminen

Yleisradio tuottaa laajan kirjon ohjelmia, joista osa ei ole kustannustehokasta. Keskittymällä laadukkaisiin ja katsojien suosimiin ohjelmiin voidaan vähentää tuotantokustannuksia.

- Vuosittaiset säästöt: 7 miljoonaa euroa

- Viiden vuoden säästöt: 35 miljoonaa euroa

5. Markkinointi- ja viestintäkustannusten leikkaus

Yleisradion markkinointibudjetti on suuri, ja siitä voidaan säästää siirtymällä enemmän digitaaliseen markkinointiin ja vähentämällä perinteistä mainontaa.

- Vuosittaiset säästöt: 2 miljoonaa euroa

- Viiden vuoden säästöt: 10 miljoonaa euroa

6. Yhteistyö muiden medioiden kanssa

Yhteistyöllä muiden julkisten ja yksityisten medioiden kanssa voidaan jakaa kustannuksia esimerkiksi urheilulähetysten tai dokumenttien tuotannossa.

- Vuosittaiset säästöt: 3 miljoonaa euroa

- Viiden vuoden säästöt: 15 miljoonaa euroa

7. Ylen veron uudistaminen

Nykyinen Yle-vero perustuu tulotasoon, mutta sen korvaaminen tasaverolla tai osittainen siirtyminen mainostuloihin voisi tasapainottaa rahoitusta.

- **Vuosittaiset säästöt: Ei suoraa säästöä, mutta rahoituksen vakauttaminen.

---

Viiden vuoden säästöt yhteensä

Yllä mainituilla toimenpiteillä saavutetaan viiden vuoden aikana säästöjä yhteensä **150 miljoonaa euroa**. Tämä mahdollistaa Yleisradion toiminnan jatkuvuuden ilman, että laatu kärsii merkittävästi.

---

Vertailu markkinointitulopohjaisten televisiotoimijoiden hyödyntämiseen

Markkinointitulopohjaiset televisiotoimijat, kuten MTV ja Discovery, rahoittavat toimintansa pääasiassa mainostuloilla ja tilausmaksuilla. Näiden toimijoiden menestys perustuu kykyyn tuottaa katsojien suosimia ohjelmia ja tehdä kustannustehokkaita ratkaisuja. Yleisradio voisi ottaa oppia näistä toimijoista seuraavilla tavoilla:

1. Sisällön kohdentaminen katsojien mielenkiinnon mukaan

Markkinointitulopohjaiset toimijat keskittyvät vahvasti katsojien mielenkiintoon ja tarpeisiin. Yleisradio voisi tehdä enemmän kyselytutkimuksia ja analysoida katsojatietoja parantaakseen ohjelmatarjontaansa.

2. Mainostulojen mahdollistaminen

Yleisradio voisi harkita rajoitettua mainontaa esimerkiksi urheilulähetysten yhteydessä. Tämä tuottaisi lisätuloja ja vähentäisi veronmaksajien taakkaa.

3. Kustannustehokas tuotanto

Markkinointitulopohjaiset toimijat käyttävät usein ulkopuolisia tuotantoyhtiöitä ja kansainvälistä sisältöä. Yleisradio voisi vähentää omia tuotantokustannuksia ostamalla enemmän valmista sisältöä tai tekemällä yhteistyötä kansainvälisten toimijoiden kanssa.

---

Yleisradion monopoliaseman poistaminen

Yleisradiolla on vahva asema suomalaisessa mediakentässä, mikä voi rajoittaa kilpailua ja innovaatioita. Monopoliaseman poistaminen tai heikentäminen voisi edistää terveellistä kilpailua ja parantaa kaikkien toimijoiden laatua. Tämä voitaisiin toteuttaa seuraavilla tavoilla:

1. Rajoitettu mainontamahdollisuus

Sallimalla Yleisradiolla rajoitettu mainonta voitaisiin luoda tasavertainen kilpailutilanne markkinointitulopohjaisten toimijoiden kanssa.

2. Sisällönjakaminen muiden toimijoiden kanssa

Yleisradio voisi jakaa osan sisällöstään muiden toimijoiden kanssa, mikä vähentäisi sen monopoliasemaa ja edistäisi monimuotoisuutta.

3. Rahoituksen uudistaminen

Yle-veron korvaaminen osittain mainostuloilla tai tilausmaksuilla tasoittaisi kilpailukenttää ja vähentäisi Yleisradion riippuvuutta julkisista varoista.

---

Yhteenveto

Vaihtoehtoinen säästöohjelma tarjoaa konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä viiden vuoden aikana. Samalla on tärkeää säilyttää laadukas sisältö ja palvelut. Markkinointitulopohjaisten televisiotoimijoiden menetelmistä voidaan ottaa oppia, ja Yleisradion monopoliaseman heikentäminen voisi edistää terveellistä kilpailua. Tämä säästöohjelma ei ainoastaan takaisi Yleisradion taloudellisen vakauden, vaan myös vahvistaisi sen asemaa modernissa mediaympäristössä.

Jani Malmberg
Sähköpostini jani.malmberg@gmail.com 
Kaikki oikeudet pidätetään 2025
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita