Hoitoalan palkka ohjelma kolmelle vuodelle.

10.03.2025



1. Tavoitteet ja aikajana

- Päämäärä: 10 % palkankorotus varhaiskasvatuksen hoitajille kolmessa vuodessa (esim. 3 % + 3,5 % + 3,5 %).

- Aikajana: 3 vuotta (esim. 2025–2027).

- Kohderyhmä: Kaikki kuntasektorin varhaiskasvatuksen hoitajat (lastenhoitajat, erityislastenhoitajat, varhaiskasvatuksen opettajat).

---

2. Rahoituksen turvaaminen

Valtion osuus:

1. Korotusvaltionosuus:

- Valtio lisää varhaiskasvatuksen rahoitusta erityisesti palkkoihin kohdennetulla "kuntasektorin palkkatukipaketilla".

- Rahoitusta sidotaan palkankorotusten toteutumiseen (esim. 50 % korotuksista valtion vastuulla).

2. Sosiaali- ja terveysministeriön budjettikorotukset:

- Varhaiskasvatukseen kohdennettujen määrärahojen nostaminen valtion budjetissa (esim. 200 miljoonaa €/vuosi).

Kuntien osuus:

1. Priorisointi:

- Kunnat sitoutuvat kohdentamaan lisäresursseja varhaiskasvatukseen (esim. leikkaamalla muilta aloilta tai nostamalla paikallista verotusta).

2. Tehokkuuden parantaminen:

- Kuntien tehostetaan hallinnon kustannuksia (esim. digipalveluiden käyttöönotto, yhteishankinnat) ja ohjataan säästöt palkkoihin.

3. Verojen ja maksujen korotukset:

- Paikallisten verojen (esim. kiinteistövero) tai palvelumaksujen (esim. varhaiskasvatusmaksut) nosto rahoituksen turvaamiseksi.

Muu rahoitus:

- EU-rahoitus: Hyödynnettävä EU:n sosiaalisia ja koulutukseen liittyviä rahoitusohjelmia (esim. ESF+).

- Yksityisen sektorin osallistuminen: Kuntien ja yksityisten päiväkotien yhteistyö (esim. kustannusjakosopimukset).

---

3. Lainsäädäntö ja sopimukset

1. Valtion ja Kuntaliiton sopimus:

- Allekirjoitetaan valtakunnallinen sopimus, jossa valtio sitoutuu rahoittamaan palkankorotuksia, ja kunnat sitoutuvat käyttämään rahat tarkoitukseensa.

2. TES-päätökset:

- Työmarkkinaosapuolet (esim. JHL, KT) neuvottelevat palkankorotuksista työehtosopimuksiin sidottuina, mukaan lukien vuosittaiset korotusprosentit.

3. Laki varhaiskasvatuksen rahoituksesta:

- Valtio säätää lain, joka takaa varhaiskasvatuksen riittävän rahoituksen ja sidonnaisuuden palkkatasoon (esim. minimirahoitusaste hoitajien palkkoihin).

---

4. Toteutusvaiheet

Vuosi 1 (2025):

1. Korotus 3 %:

- Valtio jakaa ensimmäisen osuuden palkkatuesta kunnille.

- Kunnat käyttävät rahat suoraan palkkoihin ja raportoivat käytöstä.

2. Tehokkuustoimet:

- Kunnat aloittavat hallinnon kustannusten leikkaukset (esim. ylimääräisten konsulttien vähentäminen).

3. Kuntien veronkorotukset:

- Kunnat, joilla ei ole riittävästi rahoitusta, nostavat kiinteistöveroa 0,5–1 % (paikallisesti päätettävä).

Vuosi 2 (2026):

1. Korotus 3,5 %:

- Valtio lisää rahoitusta 60 % korotuksista, kunnat 40 %.

2. Laadunseuranta:

- Perustetaan valtakunnallinen työryhmä seuraamaan palkankorotusten toteutumista ja vaikutuksia palveluiden laatuun.

3. EU-rahoituksen käyttöönotto:

- Hyödynnetään EU-rahoitusta koulutukseen ja työvoiman kehittämiseen.

Vuosi 3 (2027):

1. Korotus 3,5 %:

- Valtio ja kunnat jakavat rahoituksen tasan (50 %/50 %).

2. Pysyvät rahoitusmekanismit:

- Luodaan indeksijärjestelmä, joka sidonnaistaa varhaiskasvatuksen rahoituksen palkkakehitykseen ja inflaatioon.

3. Arviointi ja säätö:

- Tehdään loppuarviointi palkankorotusten vaikutuksista ja tehdään tarvittavat säätöjä budjetteihin.

---

5. Haasteet ja riskien hallinta

1. Kuntien taloudellinen kuormitus:

- Valtion on taattava riittävä tuki heikommassa asemassa oleville kunnille (esim. korotusvaltionosuuden progressiivinen jakautuminen).

2. Muiden palveluiden heikkeneminen:

- Leikkaukset kohdennetaan ensisijaisesti hallinnosta, ei peruspalveluista.

3. Poliittinen vastustus:

- Julkisen keskustelun aktiivinen hallinta korostamalla varhaiskasvatuksen merkitystä lasten hyvinvoinnille ja työvoiman saatavuudelle.

4. Inflaatiopaineet:

- Palkankorotukset sidotaan tuottavuuteen ja neuvotellaan maltillisesti muiden alojen palkkakehityksen kanssa.

---

6. Odotetut tulokset

1. Palkkatason nousu:

- Hoitajien palkat nousevat 10 % kolmessa vuodessa, parantaen alan vetovoimaa ja työvoiman säilymistä.

2. Laadun parantuminen:

- Alempi työvoiman vaihtuvuus ja korkeampi moraali parantavat varhaiskasvatuksen laatua.

3. Sosiaalinen tasa-arvo:

- Naisvaltaisen alan palkkakehitys tasoittuu muihin julkisen sektorin aloihin.

4. Taloudelliset hyödyt:

- Pitkällä aikavälillä varhaiskasvatuksen laadun parantuminen vähentää koulutus- ja terveydenhuollon kustannuksia.

---

7. Viimeistely ja viestintä

- Kansalaisille: Selkeä viestintä siitä, miten korotukset parantavat lasten hyvinvointia ja vanhempien työllistymismahdollisuuksia.

- Kunnille: Tekninen tuki budjetoinnissa ja rahoituksen käytössä.

- Medialle: Korostetaan hankkeen merkitystä yhteiskunnallisena investointina.

Tämä suunnitelma edellyttää tiivistä yhteistyötä valtion, kuntien ja työmarkkinaosapuolten välillä. Sen onnistuminen riippuu rahoituksen riittävyydestä, poliittisesta tahdosta ja julkisen talouden kestävästä hallinnasta.

Jani Malmberg
Sähköpostini jani.malmberg@gmail.com 
Kaikki oikeudet pidätetään 2025
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita
Käytämme evästeitä mahdollistaaksemme verkkosivustomme asianmukaisen toiminnan ja turvallisuuden sekä tarjotaksemme sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

Edistyneet asetukset

Voit muokata evästeasetuksiasi täällä. Ota käyttöön tai poista käytöstä seuraavat kategoriat ja tallenna valintasi.